آیا داشتن یک وبسایت و مدیر وبسایت برای شما گزینه خوبی است؟
اکثر سازمانها برای رسیدن به اهداف خود، به وبسایتها متکی هستند. وبسایتها به سازمانها این امکان را میدهند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند. یک سازمان برای جذب مشتریان جدید و درآمدزایی بالا، نیازمند افرادی با مهارت بالا و متخصص است. یادگیری این حرفه به شما کمک میکند که متوجه شوید چرا داشتن یک وبسایت و مدیریت وب سایت مهم است. ما در این مقاله توضیح میدهیم که مدیر وبسایت کیست چه کاری انجام میدهد. همچنین به بررسی نیازمندیها و مهارتهای لازم، چشم انداز شغلی و محیط کاری آن میپردازیم.
مدیر وبسایت کیست؟
مدیران وبسایت برنگهداری و مدیریت روزانه وبسایت سازمانها نظارت دارند. آنها روزانه طیف وسیعی از وظایف در حوزه فناوری اطلاعات را انجام میدهند. نقش مهمی در زمینه بازاریابی و توسعه و بهبود وبسایت ایفا میکنند که به آنها اطلاعات مفیدی درمورد حرکت کاربران در وبسایت میدهد. آنها اغلب به مسائل امنیتی پاسخ میدهند و مشکلات عملکردی یک وبسایت را عیب یابی و آن را حل میکنند و اطمینان از اطلاعات دامنه و هاست حاصل میکنند تا از خرابی احتمالی جلوگیری کنند.
علاوه بر این، مدیران یک وبسایت مسئولیت مدیریت تمام جنبههای یک وبسایت را برعهده دارند. بهطور مثال، آنها ممکن است پستهای وبلاگ، تصاویر، ویدیوها، نظرات کاربران و حتی صفحات وبسایت را مدیریت کنند. همچنین ممکن است به ایجاد یک محتوای جدید اقدام کنند یا با بررسی محتواهای موجود، زمینههای بهبود از طریق محتوا را شناسایی کنند. بطور کلی مدیران وبسایت تلاشهایی در زمینه بهینه سازی برای ارتقای حضور آنلاین و افزایش سئو موتورهای جستجو برای ترافیک بیشتر وبسایت کمک میکنند.
مدیر وبسایت چه کاری انجام میدهد؟
در حالی که مسئولیتهای یک مدیر وبسایت ممکن است متفاوت باشد، وظایف رایج برای یک مدیر وبسایت عبارتند از:
- هماهنگ سازی وبسایت با برند ، استراتژی و استانداردهای سازمان
- بررسی مداوم محتوا و حذف اطلاعات تکراری
- کمکهایی در زمینه کمپینهای سوشال مدیا و تلاشهایی موثر در زمینه بازاریابی
- انجام تستهایی کامل برای اطمینان از کارایی و کیفیت وبسایت
- ایجاد کردن استراتژیهایی برای بهبود ترافیک وبسایت
- توسعه محتوای سایت همگام با اهداف و استراتژهای اصلی سازمان
- اطمینان از تطابق وبسایت با قوانین و مقررات موجود
- ارزیابی رقبای موجود که محصولات یا خدمات مشابهی به فروش میرسانند
- شناسایی راه حلهایی برای بهبود تجربه کاربری در وبسایت
- اقدامات امنیتی برای محافظت از وبسایت
- ثبت دامنه و هاست و نگهداری بروز آن
- پرداخت به ازای هرکلیک یا PPC و کمپینهایی برای موتورهای جستجو
- برنامه ریزی، ایجاد، پیاده سازی و بروز رسانی وبسایت سازمانها
- ایجاد سایت مپی(Sitemap) که عملکرد وساختارکلی وبسایت را نشان دهد
شرایط لازم برای سمت مدیریت وبسایت
لازمهی سمت مدیریت وبسایت، حداقل مدرک لیسانس در زمینهای مانند علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مهندسی سیستم توسعه وب یا رشتههای مشابه است اما چیزی که این روزها حائز اهمیت است دانش کافی برای مدیریت وبسایت یا داشتن تجربه کار با وبسایت است، همچنین دانشهایی در زمینه مارکتینگ و سئو میتواند کمک کننده باشد.
مهارتهای فنی
مدیریت وبسایت نیاز به دانشهایی در زمینههای مختلف فناوری و رایانه دارد. آنها ممکن است از این مهارتها برای مدیریت، عیب یابی و حل و فصل وبسایت استفاده کنند.
به همین منظور مهم است که مهارتهای فنی مانند موارد زیر را فراگیرند:
- سیستمهای مدیریت محتوا یا CMS
- قوانین حق نشر یا Copyright
- مفاهیم زبان برنامه نویسی CSS
- ابزار امنیتی فایروال
- مفاهیم زبان HTML
- سیستمهای تشخیص نفوذ IDS
- سیستم های پیشگیری از نفوذ IPS
- زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت
- کمپینهای PPC
- سئو
- ممیزی امنیتی یا Security Auditing
- آشنا به مفاهیم تجربه کاربری یا Ux
- پروکسی مبتنی بر وب
- استانداردهای دسترسی به وب
سیستمهای مدیریت محتوا چیست؟ مدیریت آنها چه تفاوتی با سایتهای کدنویسی شده دارد؟
یک سیستم مدیریت محتوا، که اغلب به اختصار CMS نامیده میشود نرم افزاریاست که به کاربران کمک میکند بدون نیاز به دانش فنی، محتواهای مورد نیاز خود را در بستر وب ایجاد، اصلاح و در یک کلام مدیریت کنند. در اکثر مواقع سیستمهای مدیریت محتوا توسط افرادی استفاده میشوند که دانش کافی از زبانهای برنامه نویسی را نداشته یا زمان لازم برای کدنویسی وجود ندارند.
محبوبترین سیستمهای مدیریتی کدامند؟
در حالی که صدها پلتفرم مدیریت محتوا وجود دارد، سه تا ازمحبوبترین آنها در لیست زیر قرار گرفتهاند:
-
سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress
وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) open-source یا کد باز است که بر اساس PHP و MySQL است. محبوب ترین پلتفرم وب سایت در جهان است که توسط بیش از 60 میلیون وب سایت از جمله وبلاگ های شخصی، وب سایت های کسب وکارهای کوچک و وب سایت های سازمانی بزرگ استفاده می شود. وردپرس به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی وب سایت ها را بدون نیاز به دانش فنی گسترده ایجاد و مدیریت کنند. طیف گسترده ای از ویژگی ها و پلاگین ها را ارائه می دهد که آن را بسیار قابل تنظیم و انعطاف پذیر می کند. علاوه بر این، دارای یک جامعه بزرگ از کاربران و توسعه دهندگان است که پشتیبانی، آموزش ها و منابعی را برای کمک به کاربران برای استفاده حداکثری از وب سایت وردپرس خود ارائه می دهند. به طور کلی، وردپرس یک انتخاب عالی برای کسانی است که می خواهند یک پلتفرم قدرتمند و کاربر پسند برای ساخت و مدیریت وب سایت خود داشته باشند.
-
سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla
جوملا نیز open-source یا کد بازاست که برای ساخت وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب استفاده می شود. اولین بار در سال 2005 منتشر شد و از آن زمان به یکی از محبوب ترین پلتفرم های CMS در دسترس تبدیل شده است. جوملا به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده های خود استفاده می کند.
-
سیستم مدیریت محتوای درپال Drupal
درپال اولین بار در سال 2001 منتشر شد و از آن زمان به یکی از محبوب ترین پلتفرم های CMS در دسترس تبدیل شده است. درپال به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده های خود استفاده می کند.
کلام آخر:
تا به اینجا با مدیر و مدیریت اثر گذار وبسایت و مهارتهای لازم برای مدیریت و سیستمهای مدیریت محتوا آشنا شدیم. در مقالات بعدی با سیستمهای مدیریت محتوا و نحوه مدیریت آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. ما در پیج دیزاین در تلاشیم تا مدیریت وبسایت کسب و کار خود را سهولت بخشید و حضوری قدرتمند را تجربه کنید. پیشنهاد میکنیم که مقاله قبلی اهمیت راهاندازی وبسایت برای کسب و کارها را از دست ندهید.